Krav på godkänt registerutdrag
Österåker United följer Riksidrottsförbundets krav på att alla föreningar att begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs och har uppdrag i föreningen. Samtliga individer som är markerade som ledare i föreningens register, styrelse samt övriga anställda ska ha uppvisat godkänt utdrag från brottsregistret. Detta skall upprepas var 12:e månad så länge som individen är verksam i föreningen. Information om RF:s krav på registerutdrag
Den enskilde individen ansvarar för att begära utdraget från polismyndigheten. Du som gör en begäran om utdrag väljer själv om du vill få det som fysisk post eller som digital post – förutsatt att du har en digital brevlåda (Kivra, Billo eller Min myndighetspost).
Är utdraget levererat digitalt så kan utdraget skickas via mail till föreningen som via en länk på polisens hemsida i sin tur kan kontrollera dess äkthet. Är utdraget hemskickat på fysiskt papper så måste utdraget även visas upp för den anställde inom föreningen fysiskt. Det går inte att fota och skicka via mail.
Att begära in utdragen var 12:e månad är en del av ett förebyggande och mycket viktigt arbete i att skapa en trygg miljö för våra barn- och ungdomar och något som gäller lika för alla, oavsett hur länge en person verkat i en förening eller hur väl man känner varandra.
Samtliga anställda i föreningen kan ta emot och registrera ett godkänt utdrag i våra system.